het gooische hofje hilversum

De geschiedenis

Het is niet precies te bepalen wanneer crowdfunding ontstaan is. Wel bekend is echter dat de Verenigde Staten een voorloper was op het gebied van crowdfunding en dat sommige delen van Europa pas 5 jaar later volgden. In aanvang (ongeveer vanaf 2004) werd crowdfunding toegepast voor de financiering van artiesten. Je kunt daarbij denken aan kunst, maar ook de muziek, tv en filmindustrie. Qua muziekindustrie was er één die er tussen uit sprong en wereldwijd de pers haalde, en dat was Sellaband. Door een demo te plaatsen konden muziekartiesten daar het geld bij elkaar proberen te krijgen om een plaat / cd  te maken. Als dat lukte dan werd er geen geld uitgekeerd maar kregen de financiers bijvoorbeeld een cd of een kaartje voor een concert van desbetreffende groep / artiest. Het later opgerichte crowdfunding platform Kickstarter nam het woord artiest ruimer en begaf zich ook buiten de muziekindustrie.

Het platform KIVA kwam daarna met het idee om startende ondernemers of doorstartende ondernemingen door middel van crowdfunding te financieren. Omdat zij voornamelijk in derde wereld landen opereren zijn hier bedragen mee gemoeid van gemiddeld 1500 dollar. Dit idee bracht crowdfunding ook richting Europa. Platforms voor de financiering van ondernemingen ontstonden rond 2009 in onder andere Duitsland en Ierland. Het eerste Nederlandse platform ontstond in 2010 pas.

Het verschil tussen crowdfunding in de Verenigde Staten en Europa is echter dat het in Europa minder gericht is op artiesten en bijna in zijn geheel zich richt op ondernemingen (zowel starters als doorstarters, maar ook bijvoorbeeld innovatieve ideeën). Er mag hier ook winst gemaakt worden op een investering. Vaak wordt er hier tegenover de crowdfunding een terugbetaling en rente gezet of het ter beschikking stellen van (niet vrij verhandelbare) aandelen. Bij de laatstgenoemde mogen de aandelen niet vrij verhandelbaar zijn om niet een online beurs (als de AEX) er bij te krijgen. Het verstrekken van gelden tegen rente is weer aan enkele eisen gebonden die Landelijk bepaald wordt. Zo mag iemand bijvoorbeeld via één platform niet meer dan 20.000 euro inleggen (ook al zijn het diverse projecten), maar daar kunt u meer over lezen op een ander deel van alles over crowdfunding .nl

Totaal gaat er in de Verenigde Staten nu een bedrag van ongeveer 1 miljard dollar per jaar om in de markt van crowdfunding. De bekendste campagne daar is ongetwijfeld de financiering van de herverkiezing van president Barack Obama. Hieruit blijkt dat er in alle lagen van de bevolking voldoende vraag naar is. Dat het ook in Nederland aanslaat bewijst het feit dat GeldVoorElkaar.nl. Deze zitten sinds de oprichting al met een geïnvesteerd bedrag van ongeveer 25 miljoen euro.